dissabte, 17 d’octubre del 2009

Els 50 anys d'Astèrix o una crònica de la nostàlgia



Als anys seixanta i setanta, la mainada jugàvem al carrer, vèiem molta tele i llegíem tebeos i els clàssics il·lustrats de Bruguera (Mujercitas, Alicia en el país de las maravillas o les aventures de Sissí per a les nenes; Sandokan, Miguel Strogoff o Un capitán de quince años per als nens).

Els tebeos que entraven a les cases també eren predominantment de Bruguera: Zipi y Zape, Mortadelo y Filemón, Pepe Gotera y Otilio... Però n'hi havia d'altres, els Astèrix, Umpah-pah, Tintin Lucky Luke, que vaig tenir la sort de conèixer gràcies a un tiet llegit que els havia abandonat, amb la seva infantesa, al fons d'un armari a casa dels avis. Quantes hores vaig passar rellegint-me aquells àlbums magnífics: a tot color, enormes, divertidíssims! Encara els conservo, esgrogueïts, amb els lloms destrossats i les vores de les tapes dures rosegades. Formen part d'un tros entranyable de la meva infantesa que han recollit els meus fills.

Cinquanta anys d'Astèrix, Obèlix i el poblat de gals irreductibles que em porten un munt de records, tones i tones de nostàlgia. Amb ells vaig créixer i em vaig fer gran. I ells continuen resistint, en un món on cada cop més la mainada ja no juga al carrer, sinó a dins de casa, encara mira molt la tele i... continua llegint-se les aventures d'aquests gals que han envellit d'allò més bé.

Per celebrar aquest magne esdeveniment, dijous vinent, 22 d'octubre, es posa a la venda L'aniversari d'Astèrix i Obèlix. El llibre d'or, amb dibuixos inèdits de Goscinny. Tres milions i mig d'exemplars repartits en quinze països de tot el món. Serà un àlbum diferent, amb històries curtes, que faran referència a l'aniversari. París, a més a més, acollirà una exposició, a partir del 28 d'octubre, amb originals d'Albert Uderzo i textos mecanografiats del mateix Goscinny. També s'exposaran algunes paròdies de l'art pictòric protagonitzades pels dos gals i s'han editat segells commemoratius de l'esdeveniment. Durant un any França celebrarà les noces d'or d'aquesta saga amb actes ben diversos.

No sé com serà el món d'aquí a cinquanta anys. Espero, però, que els còmics dels meus fills passin a mans d'altres nens que els puguin disfrutar tant com jo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada