divendres, 5 de març del 2010

Acostar-se a Ramon Llull a través del còmic


El 18 de febrer passat a la Universitat Politècnica de Catalunya es va iniciar un cicle de conferències a partir de lectures de còmics relacionades amb la tecnologia. La lectura triada per a aquesta primera sessió va ser el còmic d'Eduard Torrents Ramon Llull: La controvèrsia jueva, publicat per Glénat en català. A la conferència van participar Jordi Ojeda (professor de la UPC i organitzador del cicle), el mateix Eduard Torrents i Àlex Martínez (professor de filologia catalana a la Universitat de Girona).

Tal com va explicar el seu autor durant la conferència, el còmic aborda la joventut d'aquest personatge a partir d'un guió que segueix l'estructura de la novel·la negra i que intenta acostar-nos a Ramon Llull per apreciar-ne l'extraordinària complexitat del personatge i la multidisciplinarietat del seu coneixement.  Ramon Llull: La controvèrsia jueva és el primer volum d'una sèrie en principi de tres sobre aquest personatge.

Eduard Torrents, enginyer que ha abandonat aquesta professió per dedicar-se al còmic, va parlar, entre altres coses, de l'ús que fa de la perspectiva per crear emocions i de la complexitat d'aquest treball a l'hora de documentar-se per recrear els edificis de l'època, per exemple a partir de plànols en alguns casos si se'n conserven, o quan no és així per semblança amb altres edificis dels quals sí es conserven vestigis.

De Ramon Llull, en va parlar extensament Àlex Martínez, que el va qualificar de precursor del llenguatge informàtic. Un aspecte molt interessant que va sortir va ser el de la invisibilitat de Llull com a referent en la cultura actual a diferència del que passa amb altres erudits com Pascal, Leonardo da Vinci, etcètera.

Jordi Ojeda, per la seva banda, va remarcar la viabilitat del còmic com a eina pedagògica i de difusió històrica i cultural i va anunciar les dues conferències següents: una sobre terrorisme i tecnologia a partir de la novel·la gràfica 11-M i l'altra amb Azpiri com a ponent per parlar del videojoc Spectrum i de com s'aplica la tecnologia a la imatge per transmetre sensació de realitat.

Si voleu escoltar la conferència, molt interessant, aquí hi teniu l'enllaç. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada